Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/66045
Title: Учение о согласии и примирении в Окружном послании московского митрополита Даниила
Other Titles: The Teaching about Concord and Reconciliation in the Encyclical of Metropolitan Daniil of Moscow
Authors: Журова, Л. И.
Zhurova, L.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Журова Л. И. Учение о согласии и примирении в Окружном послании московского митрополита Даниила / Л. И. Журова // Quaestio Rossica. — 2018. — Т. 6, № 4. — С. 1015-1030.
Abstract: The Encyclical of Metropolitan Daniil (On Reconciliation, Unity, Concord, Love, the Preservation of Orthodoxy and Religious Instruction and Guidance for All of Us), written in 1539, represents a farewell instruction from the hierarch. Following the deaths of Vasily III and Elena Glinskaya, the historical circumstances in Moscow did not favour Daniil, and, as a result, he had to leave his throne. The Encyclical has not been studied thoroughly or published previously. The article aims to uncover the history behind the text and the development of the author’s ideas. Using textological, structural, typological, historical, and literary methods of analysis, the article singles out two versions of the work in question and describes them, focusing on the author’s intentions. Additionally, the article contains a critical assessment of the conclusions made by V. Zhmakin in 1881. The Encyclical can be found in three handwritten collections of the mid-16th century, all related to the Iosifo-Volokolamsky Monastery. The copies kept in the Russian State Library are the initial short and extended versions of the instruction. The extended version contains insets clarifying the message of the author and providing a continuation of the text. The plot of the Encyclical contains two themes: reconciliation in society and preservation of the Orthodox faith. In the short version, their roles are unequal. The teaching about reconciliation and concord is addressed to laymen, the clergy, and all God’s children. The structure of the model of reconciliation and concord is based on the Gospel and the Epistles. Daniil maintains that salvation is to be found in humility and agape, which is the root of all good causes. Agape is the leitmotif of Daniil’s theology. The short version of the Encyclical only contains one sentence about the observation of divine law (the other theme of the instruction). In the extended version, the author develops the idea connected with the protection of faith from evil teachings and hostile people. He encourages the reader to fight with them and maintains that in this case, there can be no reconciliation. The final part of the work in the extended version is a nakaz (pastor’s instruction) as a type of sermon. The structural connection of the Encyclical with Daniil’s Sobornik revealed in the article allow the author to describe the principles of the ecclesiastical writer and prepare his work for academic publication.
Окружное послание митрополита Даниила («О примирении, соединении, согласии, любви и о хранении православной веры и закона учение и наставление всем нам»), составленное в 1539 г., представляет собой прощальное пастырское наставление архиерея. Историческая обстановка в Москве после смерти Василия III и Елены Глинской сложилась не в пользу Даниила, и он вынужден был покинуть кафедру. Послание практически не изучено и не опубликовано. Основная задача исследования – выявление истории текста сочинения и развития авторского замысла. На основе текстологического, структурно-типологического, историко-литературного методов анализа установлены и описаны две редакции произведения, в которых отразилась интенция писателя. Дана критическая оценка выводам В. Жмакина, опубликованным в 1881 г. Послание сохранилось в трех рукописных сборниках середины XVI в., происхождение которых связано с Иосифо-Волоколамским монастырем. Списки РГБ представляют первоначальную Краткую и Распространенную редакции послания. В Распространенной появились вставки, уточнившие смысл авторского высказывания, и продолжение текста. Сюжет послания строится на двух темах: примирение в обществе и хранение православной веры. В Краткой редакции они заняли неравные места. Учение о примирении и согласии адресовано светским мужам, духовному сословию и всем чадам. Построение модели примирения и согласия основано на евангельском тексте и апостольских посланиях. Спасение, учит Даниил, в смирении и духовной любви, которая есть «корень всех благих дел». Мотив любви – ведущий в нравственном богословии Даниила. Наказ о соблюдении Божественного закона (вторая тема послания) в краткой редакции сформулирован в одном предложении. В Распространенной редакции автор развил идею защиты веры от злых учений и враждебных людей. Он призывает бороться с ними, и здесь не может быть примирения. Заключительная часть сочинения в Распространенной редакции представляет собой собственно «наказ» (пастырское наставление) как вид проповеди. Установленные структурные связи Окружного послания со словами «Соборника» Даниила позволяют описать закономерности творчества церковного писателя и подготовить научное издание сочинения.
Keywords: METROPOLITAN DANIIL’S ENCYCLICAL
PASTOR’S INSTRUCTION
HISTORY OF OLD RUSSIAN LITERATURE
AGAPE
ОКРУЖНОЕ ПОСЛАНИЕ МИТРОПОЛИТА ДАНИИЛА
ПАСТЫРСКОЕ НАСТАВЛЕНИЕ
ИСТОРИЯ ДРЕВНЕРУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
ДУХОВНАЯ ЛЮБОВЬ
URI: http://hdl.handle.net/10995/66045
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=36841641
DOI: 10.15826/qr.2018.4.343
Origin: Quaestio Rossica. 2018. Т. 6. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2018_07.pdf399,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.