Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/62886
Title: Mathematical model for determination of formation professional competence level of bachelors in the field of a construction
Other Titles: Математическая модель для определения уровня сформированности профессиональной компетентности бакалавров в области строительства
Authors: Mironova, L. I.
Zhartayev, E. M.
Alekhin, V. N.
Миронова, Л. И.
Жартаев, Е. М.
Алехин, В. Н.
Issue Date: 2017
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Mironova L. I. Mathematical model for determination of formation professional competence level of bachelors in the field of a construction / L. I. Mironova, E. M. Zhartayev, V. N. Alekhin // Russian Journal of Construction Science and Technology. — 2017. — Vol. 3, № 2. — P. 48-65.
Abstract: In the article competences of bachelors and areas of the Construction regulated Federal State educational standards of the higher education (FSES HE) are considered. Level approach for assessment of their formation is offered (low, medium, basic, high). The substantial essence of each of levels is provided. According to the educational standard professional competences are considered in the following areas: prospecting and design activities (P&DA); production and technological and production management activity (PT&PMA); experimental and research activities (ERA); assembly and adjustment and service and operational activities (AA&SOA); business activity (BA). The mathematical model based on a method of standardization of ranks which allows to receive numerical intervals for assessment of level of formation of competence of this or that area is developed for each type of professional activity. The algorithm of a mathematical model creation is considered. The procedure of reduction of rank estimates to a comparable form is called standardization of ranks and, in our case, will consist in the procedure of simple uniform stretching of shorter scales to the required length. For each attribute the current standardized rank is equal to a difference between the maximum and minimum appointed ranks of attribute, divided into quantity of empty cages. After holding a procedure of standardization of ranks function which behavior allows to define 4 numerical intervals which can be used for determination of level of formation of professional competences of bachelors of this or that field of construction is based. Practical application of the developed mathematical model assumes automation of process of an assessment of level of formation of professional competence of this or that sphere of activity by means of realization in the form of the interactive program module and development of the special educational and methodical materials allowing to show to future bachelor-builder existence of practical experience in the studied spheres of activity.
В статье рассмотрены компетенции бакалавров в области строительства, регламентированные Федеральным образовательным стандартом высшего образования. Предложен уровневый подход для оценки их сформированности (низкий, средний, базовый, высокий). Представлена содержательная сущность каждого из уровней. Согласно образовательному стандарту профессиональные компетенции рассмотрены в следующих областях: изыскательской и проектно-конструкторской деятельности (И и ПКД); производственно-технологической и производственно-управленческой деятельности (ПТ и ПУД); экспериментально-исследовательской деятельности (ЭИД); монтажно-наладочной и сервисно-эксплуатационной деятельности (МН и СЭД); предпринимательской деятельности (ПД). Для каждого вида профессиональной деятельности разработана математическая модель, основанная на методе стандартизации рангов, которая позволяет получить числовые интервалы для оценки уровня сформированности компетентности в той или иной области. Рассмотрен алгоритм построения математической модели. Процедура приведения ранговых оценок к сопоставимому виду называется стандартизацией рангов и в нашем случае будет представлять собой простое равномерное растяжение более коротких шкал до требуемой длины. Для каждого атрибута текущий стандартизованный ранг равен разности между максимальным и минимальным назначенными рангами атрибута, деленной на количество пустых клеток. После проведения процедуры стандартизации рангов строится функция, поведение которой позволяет определить 4 числовых интервала, которые могут быть использованы для определения уровня сформированности профессиональных компетенций бакалавров в той или иной области строительства. Практическое применение разработанной математической модели предполагает автоматизацию процесса оценки уровня сформированности профессиональной компетентности в той или иной области деятельности посредством реализации в виде интерактивного программного модуля и разработку специальных учебно-методических материалов, позволяющих будущему бакалавру-строителю продемонстрировать наличие практического опыта в исследуемых областях деятельности.
Keywords: MATHEMATICAL MODEL
METHOD OF STANDARDIZATION OF RANKS
LEVELS OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE
ESTIMATIVE INTERVALS
МАТЕМАТИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ
МЕТОД СТАНДАРТИЗАЦИИ РАНГОВ
УРОВНИ СФОРМИРОВАННОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
ОЦЕНОЧНЫЕ ИНТЕРВАЛЫ
URI: http://hdl.handle.net/10995/62886
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=35705602
ISSN: 2413-5933
DOI: 10.15826/rjcst.2017.2.006
Origin: Russian Journal of Construction Science and Technology. 2017. Vol. 3. № 2
Appears in Collections:Russian Journal of Construction Science and Technology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rjcst-2017-2-06.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.