Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/58304
Title: Категория «метод» в дидактике художника-педагога Д. Н. Кардовского
Other Titles: The Category of ‘Method’ in the Didactics of Artist and Teacher D. N. Kardovsky
Authors: Фомин, Г. А.
Fomin, G. A.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Фомин Г. А. Категория «метод» в дидактике художника-педагога Д. Н. Кардовского / Г. А. Фомин // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2018. — Т. 20, № 1 (172). — С. 211-219.
Abstract: This article describes a terminology issue which appeared as a result of intrusion of politically engaged verbal constructs in the conceptual apparatus of art history and the theory of art education. The author proves the contradictory nature of definitions and discloses the authentic meaning of statements in the original context. He also argues with the provisions of Soviet authors about the pedagogical method of D. Kardovsky. It is established that the category of ‘method’ still lacks proper reflection in theoretical works on the topic, because it was previously considered by Russian authors as one existing a priori as a universal category or as a number of techniques. The notion of ‘method’ which was popular during the Modern Era owing to Descartes, and reached the peak of its popularity in the epoch of Positivism in Europe, was an active construct much later, i.e. in the 1930s thanks to the concept of the Russian Association of Proletarian Writers. In the article, the author studies the Soviet discourse of the category of ‘method’ and its connotations with kindred notions such as, e.g. methodology (a relatively ordered sequence of actions). The author disproves the descriptions of the teaching activity of an artist and teacher through the category of ‘realism’ or any other tendency, direction or style. On the contrary, he puts forward categories of method and professional tradition. The school of art is regarded as a place to teach basics of art, which makes it different from the literary understanding of a school as a group of authors united by a stylistic proposition. The notions of ‘method’ and ‘style’ are differentiated in order to diverge from the Soviet literary understanding of a ‘school’ which heavily relied on the concept of method of socialist realism, reproduced by the Soviet art studies as an ‘artistic method’.
Статья описывает проблему терминологии, возникшую в результате внедрения в понятийные аппараты искусствознания и теории художественного образования политически ангажированных речевых конструктов. Доказывается противоречивость определений и устанавливается аутентичный смысл высказываний в оригинальном контексте. Оспариваются положения, выдвинутые рядом советских авторов о педагогическом методе Д. Кардовского. Выявляется, что категория «метод» остается до сих пор не отрефлексированной в теоретических исследованиях по теме, поскольку ранее рассматривалась отечественными авторами либо a priori, в качестве универсалистской категории, либо только как совокупность приемов. Понятие «метод», пользовавшееся благодаря Декарту популярностью в Н овое время и пережившее крайний ее пик в эпоху позитивизма в Европе, в Советском Союзе являлось активным конструктом и позже — в 1930-е гг., благодаря концепции РАПП. В статье исследуется советский дискурс категории «метод» и ее коннотации с близкими понятиями, такими как, например, «методика» (относительно выстроенная последовательность действий). Опровергаются описания преподавательской деятельности художника-педагога через категорию «реализма» или любого другого направления, течения или стиля. В противовес им предлагаются категории метода и профессиональной традиции. Художественная школа рассматривается в качестве места обучения изобразительной грамоте, что отличает ее от литературоведческого понимания школы как группы авторов, объединенных общей стилистической установкой. Понятия «метод» и «стиль» дифференцируются с целью отойти от советского литературоведческого понимания «школы», оперировавшего концептом метода социалистического реализма, калькированного советским искусствознанием как «творческий метод».
Keywords: АКАДЕМИЧЕСКАЯ ТРАДИЦИЯ
АЖБЕ А.
КАРДОВСКИЙ Д. Н.
СОЦРЕАЛИЗМ
НАТУРА
ТВОРЧЕСКИЙ (ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ) МЕТОД
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ МЕТОД.
ACADEMIC TRADITION
AZBE A.
KARDOVSKY D. N.
SOCIALIST REALISM
CREATIVE (ARTISTIC) METHOD
TEACHING METHOD
PEDAGOGICAL METHOD
URI: http://hdl.handle.net/10995/58304
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=32780619
DOI: 10.15826/izv2.2018.20.1.017
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2018. Т. 20. № 1 (172)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2018-172-18.pdf2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.