Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/44002
Title: Religiosity from Russia to Norway: the Orthodox and the Jews in the 19th and early 20th centuries
Authors: Thorvaldsen, G.
Issue Date: 2016
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Thorvaldsen G. Religiosity from Russia to Norway: the Orthodox and the Jews in the 19th and early 20th centuries / G. Thorvaldsen // Quaestio Rossica. — 2016. — Т. 4, № 4 — С. 207-220.
Abstract: The article overviews the history of two religious groups which have been significant among Russian migrants to Norway: Orthodox Christians and the Jews. They are described in detail in microdata from the nominative censuses of 1865, 1875, 1900, and 1910, which are used for both qualitative and quantitative purposes. The aggregates from other censuses during the period between 1845 and 1960 are employed more summarily. Together with Canada, Norway has the world’s longest history of censuses with religious affiliation as a variable. The number of Orthodox Sami peaked in the second half of the 19th century, but declined together with the number of persons classified as Sami thereafter. Traditionally the Orthodox Christian ‘Skolt’ Sami in the northeast worked as reindeer herders. Further south, we regularly find Orthodox Christians who were ethnic Russians employed as saw sharpeners. In the 20th century, the number of Orthodox Christians increased in southern Norway, especially in the Oslo area, where they organised their own congregation in 1931; their numbers peaked in 1960. In addition to Orthodox Christians, the article overviews the establishment and growth of a Russian Jewish community in Norway. Because of a prohibition in the 1814 Constitution, the Jews were not allowed to migrate to Norway until 1851, so they were only a handful of them according to the 1865 and 1875 censuses. However, from 1891, Jewish immigrants made up a significant and growing element of the population, which can be explained by their emigration from the western parts of the Russian Empire due to pogroms. Most men were employed in trade, although some of them were also itinerant. Thus, Russian religiosity in Norway, which started as a predominantly rural phenomenon in the north, became more important in southern Norway over time. However, the Norwegian State Church maintained its strong traditional position, with 96 per cent of the population being members in 1960.
Рассматривается история двух религиозных меньшинств Норвегии, сформировавшихся за счет иммигрировавших из России православных и иудеев. Исследование стало возможно благодаря использованию номинативных источников – переписей 1865, 1875, 1900 и 1910 г., а также агрегированных данных из переписей за период с 1845 по 1960 г. В переписях Норвегии систематически регистрировалась религиозная принадлежность граждан, это позволило установить, что приверженцами православия в Норвегии были саамы. Их численность достигла своего пика во второй половине XIX в., после чего снижалась параллельно с сокращением числа саамов. Православные саамы (так называемые скольт-саамы) проживали на северо-востоке страны и занимались оленеводством. В южных районах Норвегии к православным относились немногочисленные русские, наиболее распространенным занятием которых была заточка пил. В XX в. количество приверженцев православия резко увеличилось именно в южной Норвегии, в особенности в районе Осло, где в 1931 г. появился самостоятельный православный приход. Численность православных в Норвегии достигла своего пика в 1960 г. Отмечено, что помимо православия, российские иммигранты принесли в Новегию традиции иудаизма. По Конституции 1814 г. иудеям было запрещено эмигрировать в Норвегию, этот закон соблюдался до 1851 г., и, согласно данным переписей, даже в 1865 и 1875 г. в стране было всего несколько представителей иудаизма. С 1891 г. иммигранты-иудеи составляли заметную все увеличивавшуюся часть населения, что можно объяснить их исходом из-за погромов в западных губерниях Российской империи. Большинство мужчин были заняты в торговле. «Русская» религиозность, первоначально утвердившаяся в форме православия в сельских районах северной Норвегии среди саамов, к концу XIX в. сместилась к югу страны и официально институциализировалась в столице в виде православного прихода и еврейской общины. Норвежская государственная церковь сохраняла свою традиционно сильную позицию и высокую численность, к ней принадлежало 96 % населения (по переписи 1960 г.).
Keywords: ORTHODOX CHURCH IN NORWAY
RUSSIA
NORWAY
RELIGIOSITY
MIGRATION
ORTHODOXY IN NORWAY
JEWS IN NORWAY
CENSUSES
ПРАВОСЛАВНАЯ ЦЕРКОВЬ В НОРВЕГИИ
РОССИЯ
НОРВЕГИЯ
РЕЛИГИОЗНОСТЬ
МИГРАЦИЯ
ЕВРЕИ НОРВЕГИИ
ПЕРЕПИСИ НАСЕЛЕНИЯ
URI: http://hdl.handle.net/10995/44002
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=27814591
ISSN: 2311-911X (print)
2313-6871 (online)
DOI: 10.15826/qr.2016.4.201
metadata.dc.description.sponsorship: The research was sponsored by the Russian Science Foundation grant (project №16-18-10105).
Origin: Quaestio Rossica. 2016. Т. 4. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2016_14.pdf931,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.