Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/43125
Title: Вербальные знаки ценностных предпочтений современной женщины (на материале брачных объявлений)
Other Titles: Verbal Signs of Value Preferences of Modern Woman (on Material of Marriage Advertisements)
Authors: Сюй, Шаньшань
Xu, Shanshan
Issue Date: 2016
Publisher: Центр научных и образовательных проектов
Citation: Сюй Шаньшань. Вербальные знаки ценностных предпочтений современной женщины (на материале брачных объявлений) / Сюй Шаньшань // Научный диалог. — 2016. — № 11 (59). — С. 110-120.
Abstract: The analysis of women’s marriage advertisements presented in the framework of the television talk show “Let’s get married” is presented. The research urgency is caused by the fact that in the marriage advertisement value preferences of contemporary women are verbalized in the context of Russia post-communist transformation. Novelty of research consists in that the work shows the peculiarities of linguistic representation of mosaic gender picture of the world of the modern woman. On the basis of the text material the classification of three models of gender identity is suggested. The first revealed model is based on nominative units of language and usage utterances and manifests the values of a patriarchal culture — the dominance of masculinity in marital relations, the woman’s desire to be dependent on her husband. The androgynous nature of the second model is based on text fragments representing, on the one hand, the value of motherhood as a form of women self-actualization intended by nature, on the other hand, the focus on career advancement and high social status. The third model is represented by verbal signs, representing hypertrophy of masculinity: the rejection of motherhood, independence and ambitions of women in the choice of life and profession. Special attention is paid to the analysis of indirect communication forms, which show the language means to construct gender identity.
Излагаются результаты анализа женских брачных объявлений, представленных в рамках телевизионного ток-шоу «Давай поженимся». Актуальность исследования обусловлена тем, что в брачном объявлении вербализованы ценностные предпочтения современной женщины в условиях посткоммунистической трансформации России. Новизна исследования видится в том, что в работе показаны особенности языковой репрезентации мозаичности гендерной картины мира современной женщины. На основе текстового материала предлагается классификация трех моделей гендерной идентичности. Первая модель, выделенная с опорой на номинативные единицы и узуальные речения, манифестирует ценности патриархальной культуры, — доминирование маскулинности в брачных отношениях, желание женщины быть зависимой от мужа. Андрогинный характер второй модели опирается на текстовые фрагменты, репрезентирующие, с одной стороны, ценность материнства как формы самореализации женщины, предназначенной ей от природы, с другой стороны, ориентированность на карьерный рост и высокий социальный статус. Третья модель представлена вербальными знаками, репрезентирующими гипертрофию мужского начала: отказ от материнства, самостоятельность и амбициозность женщин в выборе жизненного пути и профессии. Особое внимание уделяется анализу непрямых форм передачи информации, которые показывают, какими средствами располагает язык для конструирования гендерной идентичности.
Keywords: MARRIAGE ADVERTISEMENT
GENDER VALUES
FEMININITY
MASCULINITY
GENDER PICTURE OF THE WORLD
БРАЧНЫЕ ОБЪЯВЛЕНИЯ
ГЕНДЕРНЫЕ ЦЕННОСТИ
ФЕМИННОСТЬ
МАСКУЛИННОСТЬ
ГЕНДЕРНАЯ КАРТИНА МИРА
URI: http://hdl.handle.net/10995/43125
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2016. — № 11 (59)
Appears in Collections:Публикации сотрудников и студентов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sshan_nd-11-2016.pdf445,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.