Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/31977
Title: | Воспитание российского дворянства: от практики образовательных путешествий в Западную Европу к национальным корням культуры (семейства Голицыных и Апраксиных в 1780–1812 гг.) |
Other Titles: | Educating Russian aristocratic youth: from the grand tour to the discovery of national roots (the families of Golitsyn and Apraksin, 1780–1812) |
Authors: | Lehr, S. Лер, С. |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Лер С. Воспитание российского дворянства: от практики образовательных путешествий в Западную Европу к национальным корням культуры (семейства Голицыных и Апраксиных в 1780–1812 гг.) / С. Лер // Quaestio Rossica. — 2015. — № 2. — С. 158-171. |
Abstract: | The author examines education in imperial Russia, referring to the aristocratic family of Golitsyn in the late 18th and early 19th century. The article deals with the significance of education for the members of the Golitsyn family and examines the motivation to obtain it. The author studies the ideals of perfect education and the role of the parents in raising their children. Referring to the Grand Tour of two young Golitsyn princes, he shows proper noble education at work. The article also surveys the role of the Russian language in the process of education. In conclusion, the author examines to what extent the conduct of the Golitsyn family was typical of the Russian aristocracy. The article is mostly based on family correspondence kept in Moscow and Saint Petersburg archives. В статье рассматривается процесс воспитания и образования в царской России на примере аристократической семьи Голицыных в конце XVIII – начале XIX в. Автор отвечает на вопрос о значении и мотивации воспитания в дворянской культуре, показывает систему представлений об идеальном образовании и роль родителей в воспитательном процессе. На примере образовательного путешествия (Grand Tour) двух юных князей Голицыных демонстрируются результаты полученного ими образования. Также в статье уделяется внимание роли родного языка в образовании этой семьи. В заключение автор рассматривает, насколько типичным было поведение Голицыных для высшего русского общества. Статья написана по материалам семейной переписки, находящимся в московских и петербургских архивах. |
Keywords: | NOBILITY ARISTOCRACY EDUCATION LANGUAGE PRINCES GOLITSYN NATALIYA PETROVNA GOLITSYN COUNTS APRAKSIN COUNTS STROGANOV РОССИЙСКОЕ ДВОРЯНСТВО ИСТОРИЯ ВОСПИТАНИЯ В РОССИИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПУТЕШЕСТВИЯ КНЯЗЬЯ ГОЛИЦЫНЫ ГОЛИЦЫНА Н. П. ГРАФЫ АПРАКСИНЫ ГРАФЫ СТРОГАНОВЫ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/31977 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=23857851 |
SCOPUS ID: | 85015013433 |
WOS ID: | WOS:000363660400011 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2015.2.102 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2015. № 2 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_2_2015_11.pdf | 408,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.