Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/31977
Title: Воспитание российского дворянства: от практики образовательных путешествий в Западную Европу к национальным корням культуры (семейства Голицыных и Апраксиных в 1780–1812 гг.)
Other Titles: Educating Russian aristocratic youth: from the grand tour to the discovery of national roots (the families of Golitsyn and Apraksin, 1780–1812)
Authors: Lehr, S.
Лер, С.
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Лер С. Воспитание российского дворянства: от практики образовательных путешествий в Западную Европу к национальным корням культуры (семейства Голицыных и Апраксиных в 1780–1812 гг.) / С. Лер // Quaestio Rossica. — 2015. — № 2. — С. 158-171.
Abstract: The author examines education in imperial Russia, referring to the aristocratic family of Golitsyn in the late 18th and early 19th century. The article deals with the significance of education for the members of the Golitsyn family and examines the motivation to obtain it. The author studies the ideals of perfect education and the role of the parents in raising their children. Referring to the Grand Tour of two young Golitsyn princes, he shows proper noble education at work. The article also surveys the role of the Russian language in the process of education. In conclusion, the author examines to what extent the conduct of the Golitsyn family was typical of the Russian aristocracy. The article is mostly based on family correspondence kept in Moscow and Saint Petersburg archives.
В статье рассматривается процесс воспитания и образования в царской России на примере аристократической семьи Голицыных в конце XVIII – начале XIX в. Автор отвечает на вопрос о значении и мотивации воспитания в дворянской культуре, показывает систему представлений об идеальном образовании и роль родителей в воспитательном процессе. На примере образовательного путешествия (Grand Tour) двух юных князей Голицыных демонстрируются результаты полученного ими образования. Также в статье уделяется внимание роли родного языка в образовании этой семьи. В заключение автор рассматривает, насколько типичным было поведение Голицыных для высшего русского общества. Статья написана по материалам семейной переписки, находящимся в московских и петербургских архивах.
Keywords: NOBILITY
ARISTOCRACY
EDUCATION
LANGUAGE
PRINCES GOLITSYN
NATALIYA PETROVNA GOLITSYN
COUNTS APRAKSIN
COUNTS STROGANOV
РОССИЙСКОЕ ДВОРЯНСТВО
ИСТОРИЯ ВОСПИТАНИЯ В РОССИИ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПУТЕШЕСТВИЯ
КНЯЗЬЯ ГОЛИЦЫНЫ
ГОЛИЦЫНА Н. П.
ГРАФЫ АПРАКСИНЫ
ГРАФЫ СТРОГАНОВЫ
URI: http://hdl.handle.net/10995/31977
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=23857851
SCOPUS ID: 85015013433
WOS ID: WOS:000363660400011
ISSN: 2311-911X (print)
2313-6871 (online)
DOI: 10.15826/qr.2015.2.102
Origin: Quaestio Rossica. 2015. № 2
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_2_2015_11.pdf408,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.