Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/31968
Title: Природные стихии в романе Д. Н. Мамина-Сибиряка "Хлеб"
Other Titles: Elements of nature in D. N. Mamin-Sibiryak’s novel bread
Authors: Soboleva, L.
Соболева, Л. С.
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Соболева Л. Природные стихии в романе Д. Н. Мамина-Сибиряка "Хлеб" / Л. Соболева // Quaestio Rossica. — 2015. — № 2. — С. 52-70.
Abstract: The article considers imagery connected to the elements of nature in the novel Bread (1895) from the Urals cycle by the known Russian writer Dmitry Mamin-Sibiryak; it explores the importance of the images of water, earth, and fire for the realization of the novel’s main idea. The novel is based on the events preceding and following the great hunger of the 1891–1892 that had affected even the most fertile lands of Russia and touched upon the Trans-Urals. We argue that the writer sees the causes for this catastrophe not as much in the forces of nature, as in the general indifference of the people, their vane ambitions, absence of mercy, irresponsibility of the officials, and merchants’ own adventurism. The novel’s main heroes give in without exception to the temptation of easy life and fast enrichment. Loss of immunity to evil and reluctance to consider the consequences of one’s own actions leads to amorality in traditionally agricultural regions. Fertile land, once utopianly beautiful, turns into cold desert towards the end of the novel. The force of life transforms into deadly threat. Klyuchevaya river that was lavishly giving away its waters, serving as the main artery for the vast region, turns into a grave for the main hero, Galaction Kolobov. The fire rages in the city, destroying it like a divine power that is punishing sinners. The elements, being an integral part of nature, therefore attain utterly symbolic meaning in the novel, revealing awful consequences of the human moral fail to the reader. The author uses those interpretations of the imagery that stem from the Biblical and popular Christian understanding. Introducing elements of nature endows the novel with a universal dimension; thus small town events become tropes of the all-human tragedy resulting from the loss of true life values. Mamin-Sibiryak painfully anticipates the forthcoming catastrophes of the 20th century; analyzing in his novel the deadly results of the recent events, he warns the reader of a possibility for yet deeper crisis, leaving them at the crossroads of the diverse possible ways for their Motherland.
Рассматривается обращение известного русского писателя XIX в. Мамина-Сибиряка к образам стихий в романе «уральского» цикла «Хлеб». Показывается, насколько существенны были образы воды, земли, огня для воплощения идейной основы произведения. Роман, созданный на основе драматических событий случившегося голода 1891–1892 гг., который поразил даже самые плодородные губернии России, затронув Зауралье. Причины катастрофы писатель видит, по мнению автора, не только в природных катаклизмах, сколько в равнодушии людей, необоснованных амбициях, отсутствии милосердия, безответственности власти и предпринимательском авантюризме. Все главные герои романа подвергаются искушению легкой жизни и быстрого обогащения. Потеря иммунитета к злодейству, нежелание думать о последствиях поступков формируют аморальный климат в местах, связанных с традиционной земледельческой культурой. Благодатная земля, утопически прекрасная в начале романа, превращается в холодную пустыню в конце повествования. Живительная сила преобразуется в смертельную угрозу. Река Ключевая, щедро дарившая свои воды и бывшая главной артерией края, становится могилой для главного героя Галактиона Колобова. Огонь обрушивается на город, уничтожая его, подобно небесной силе, наказующей грешников. Стихии, будучи неотъемлемой частью природных условий, в романе обретают символическую природу, открывая читателю ужасающие последствия человеческого нравственного падения. Писатель использует трактовки этих образов, восходящие к библейскому и народно-христианскому пониманию. Обращение к изображению стихий дает роману необходимый вселенский масштаб, события провинциального города становятся воплощением общечеловеческой трагедии в результате утраты подлинных жизненных ценностей. Мамин-Сибиряк предчувствует грядущие катастрофы XX в. и в своем романе не только анализирует случившиеся губительные последствия, но и предупреждает читателя о возможном углублении кризиса, оставляет его на перепутье, заставляя думать о выборе пути и способах спасения отечества. Философская, мировоззренческая подоплека романа усиливается организующей ролью стихий в сюжете и композиции текста.
Keywords: MAMIN-SIBIRYAK D. N.
RUSSIAN LITERATURE
ELEMENTS OF NATURE
HUNGER IN RUSSIA
DEVELOPMENT OF TRANS-URALS CAPITALISM
CHARACTERS OF RUSSIAN MANUFACTURERS
МАМИН-СИБИРЯК Д. Н.
РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА
ОБРАЗЫ СТИХИЙ
ГОЛОД В РОССИИ
СТАНОВЛЕНИЕ КАПИТАЛИЗМА В ЗАУРАЛЬЕ
ОБРАЗЫ РОССИЙСКИХ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЕЙ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/31968
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=23857844
SCOPUS ID: 85021897248
WOS ID: WOS:000363660400004
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2015.2.095
Origin: Quaestio Rossica. 2015. № 2
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_2_2015_04.pdf263,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.