Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/31661
Title: «Сердце милующее»: образы праведников в творчестве Ф. М. Достоевского и Св. Франциск Ассизский
Other Titles: The Forgiving Heart: The Images of Righteous People in F. M. Dostoyevsky’s Creative Work and St Francis of Assisi
Authors: Медведев, А. А.
Medvedev, A. A.
Issue Date: 2015
Citation: Медведев А. А. «Сердце милующее»: образы праведников в творчестве Ф. М. Достоевского и Св. Франциск Ассизский / А. А. Медведев // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2015. — № 2 (139). — С. 222-233.
Abstract: Образы праведников в их любви к творению в творчестве Ф. М. Достоевского (князь Мышкин, Макар Иванович, Маркел, Зосима) рассматриваются в «малом времени» (современная писателю эпоха) и в «большом времени» (М. М. Бахтин) — в перспективе раннехристианской традиции «милующего сердца» о всем творении (преп. Исаак Сирин), представленной в православном (преп. Сергий Радонежский) и католическом вариантах (св. Франциск Ассизский). Доказывается, что эта глубинная христианская традиция присутствует в текстах Достоевского прямо (цитаты и аллюзии на библейские, святоотеческие, агиографические источники) и в свернутом виде — в ключевых христианских концептах (милость, горящее сердце, созерцание, тайна, апофатика, исихия, благолепие, благообразие, радость, умиление, рай и др.). В образах праведников Достоевского выявляется францисканский слой — образы, мотивы, экфрасис, сближающие христоликих героев со св. Франциском.
The images of righteous people in their love for creation in F. M. Dostoyevsky’s work (Prince Myshkin, Makar Ivanovich, Markel, Zosima) are considered in the minor time (the writer’s epoch) and the major time (M. M. Bakhtin) through the perspective of the early Christian tradition of the forgiving heart of all the living(St Isaac Sirin) represented both in its Orthodox Christian (St Sergius of Radonezh) and Catholic (St Francis of Assisi) versions. It is substantiated that this old Christian tradition is explicitly present in Dostoyevsky’s works in the form of quotations and allusions to biblical and hagiographic sources and indirectly — in the form of key Christian concepts (compassion, burning heart, observation, mystery, apophatics, hesychia, splendour, sightliness, joy, tenderness, paradise, etc.). In Dostoyevsky’s images of righteous people there are some images, motifs and ekphrasis making the Christ-like characters kindred to St Francis.
Keywords: DOSTOYEVSKY
IMAGE OF A SAINT
IMAGES OF CREATION AND ANIMALS
MAJOR TIME
CHRISTIAN TRADITION
FORGIVING HEART
ST FRANCIS OF ASSISI
CHRISTIAN CONCEPTS
EKPHRASIS
ДОСТОЕВСКИЙ
ОБРАЗ ПРАВЕДНИКА
ОБРАЗЫ ТВОРЕНИЯ И ЖИВОТНЫХ
БОЛЬШОЕ ВРЕМЯ
ХРИСТИАНСКАЯ ТРАДИЦИЯ
МИЛУЮЩЕЕ СЕРДЦЕ
СВ. ФРАНЦИСК АССИЗСКИЙ
ХРИСТИАНСКИЕ КОНЦЕПТЫ
ЭКФРАСИС
URI: http://hdl.handle.net/10995/31661
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=23756604
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2015. № 2 (139)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2015-139-21.pdf6,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.