Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/19764
Title: Школьный учебник отечественной истории. Учебные издания как исторический источник
Other Titles: School textbooks for native history. Educational publications as a historical source
Authors: Огоновская, И. С.
Ogonovskaya, I. S.
Issue Date: 2011
Publisher: Изд-во Урал. ун-та
Citation: Огоновская И. С. Школьный учебник отечественной истории. Учебные издания как исторический источник / И. С. Огоновская // Документ. Архив. История. Современность. — Вып. 12. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2011. — С. 264-286.
Abstract: Статья посвящена проблеме рассмотрения школьных учебников в качестве исторических источников. Базой исследования выступают более 30 учебников XIX–XXI вв. Основной вывод исследования заключается в том, что школьные учебники истории можно рассматривать как продукт культуры, которому присущи все атрибуты исторического источника как произведения, созданного людьми в результате целенаправленной деятельности, несущие ценную информацию, отражающие идеологические установки и политические взгляды авторов и т.д.
The article is devoted to the consideration of school textbooks as historical sources. The bases of research are more than 30 books XIX-XXI centuries. The main conclusion of the study is that school history textbooks can be seen as a product of culture, which has all the attributes as a historical source of a work created by people as a result of purposeful activity, carrying valuable information reflecting the ideological orientation and political views of the authors, etc.
Keywords: ИСТОРИЧЕСКИЙ ИСТОЧНИК
УЧЕБНИК ИСТОРИИ
ПРОДУКТ КУЛЬТУРЫ
HISTORICAL SOURCE
HISTORY BOOK
PRODUCT OF CULTURE
URI: http://hdl.handle.net/10995/19764
ISBN: 978-5-7996-0669-5
Origin: Документ. Архив. История. Современность. Вып. 12
Appears in Collections:Документ. Архив. История. Современность

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dais-18-12-2011.pdf461,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.