Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/18947
Title: Значение и смысл русских паремий в свете когнитивной прагматики
Other Titles: Meaning and sense of Russian parables in the aspect of cognitive pragmatics
Authors: Алефиренко, Н. Ф.
Семененко, Н. Н.
Alefirenko, N. F.
Semenenko, N. N.
Issue Date: 2010
Citation: Алефиренко Н. Ф. Значение и смысл русских паремий в свете когнитивной прагматики / Н. Ф. Алефиренко, Н. Н. Семененко // Известия Уральского государственного университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2010. — N 6 (85), ч. 2. — С. 169-180.
Abstract: Разграничение значения и смысла фольклорно-афористических жанров русского языка проводится в русле когнитивно-прагматического описания. Категория смысла паремий рассматривается с позиции признания её лингвокультурологического статуса, определяемого значимостью и ценностью предмета осмысления. Значение паремии трактуется как постоянная часть содержания языкового знака, обеспечивающая его воспроизводимость. Когнитивная прагматика паремий непосредственно влияет на процессы стереотипизации значения и расширения и трансформации выражаемого смысла.
The differentiation of sense and meaning of folkloric and aphoristic genres in the Russian language is analysed by means of cognitive-pragmatic description of parables' semantics. The category of parables' sense is researched as a linguocultural constant that expresses meaningfulness and significance of an object perception for ethnic culture. The meaning of a parable is regarded as a constant part of a language unit's content, which provides its reproduction. Cognitive pragmatics of the parables influences directly the processes of the meaning stereotyping and broadening and transformation of the given sense.
Keywords: ПАРЕМИИ
КОГНИТИВНАЯ ПРАГМАТИКА
ЗНАЧЕНИЕ
СМЫСЛ
ДИСКУРС
PARABLES
COGNITIVE PRAGMATICS
MEANING
SENSE
DISCOURSE
URI: http://hdl.handle.net/10995/18947
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=17953285
Origin: Известия Уральского государственного университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2010. N 6 (85), ч. 2
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 1, Проблемы образования, науки и культуры

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurp-2010-85(2)-23.pdf374,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.