Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/18353
Title: Рынок международных туристских услуг: экономический и социальный эффект
Other Titles: The international tourism market: economic and social effects
Authors: Чилова, Е. П.
Темкина, И. М.
Chilova, E. P.
Temkina, I. M.
Issue Date: 2010
Citation: Чилова Е. П. Рынок международных туристских услуг: экономический и социальный эффект / Е. П. Чилова, И. М. Темкина // Известия Уральского государственного университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2010. — N 4 (83). — С. 87-95.
Abstract: The article deals with international tourism as part of international economic relations, its content, the dynamics of the past 50 years and prospects for development until 2020. As the economic fundamentals of the major centers of world tourism market based international division of labor and its main factors. Particular attention is paid to the impact of international tourism on economic and social development. To determine the socio-economic benefits from the development of world tourism market has developed a system of criteria and indicators at the macro and micro levels. As a concrete example of a detailed study of the national market for international tourist services Greece, and to optimize which offered recommendations for its development in conditions of competition within the region of the Mediterranean countries.
В статье рассматриваются международный туризм как часть международных экономических отношений, его содержание, динамика за последние 50 лет и перспективы развития до 2020 г. В качестве экономической основы формирования основных центров мирового туристского рынка обоснованы международное разделение труда и его основные факторы. Особое внимание уделяется воздействию международного туризма на экономическое и социальное развитие. Для определения социально-экономического эффекта от развития мирового рынка туристских услуг разработана система критериев и показателей на макро- и микроуровнях. В качестве конкретного примера проведено детальное изучение национального рынка международных туристских услуг Греции, для оптимизации которого предложены рекомендации его развития в условиях конкуренции внутри региона стран Средиземноморья.
Keywords: INTERNATIONAL TOURISM
GLOBALIZATION OF THE WORLD ECONOMY
INTERNATIONAL TOURISM ON NATIONAL LEVELS
REGION COMPETITIVE MARKET
INTERNATIONAL DIVISION OF LABOUR
CRITERIA AND INDICATORS OF SOCIO-ECONOMICS BENEFITS FROM THE DEVELOPMENT OF WORLD TOURISM MARKET
МЕЖДУНАРОДНЫЙ ТУРИЗМ
ГЛОБАЛИЗАЦИЯ МИРОВОЙ ЭКОНОМИКИ
НАЦИОНАЛЬНЫЙ РЫНОК МЕЖДУНАРОДНЫХ ТУРИСТСКИХ УСЛУГ
РЕГИОНАЛЬНЫЙ КОНКУРЕНТНЫЙ РЫНОК
МЕЖДУНАРОДНОЕ РАЗДЕЛЕНИЕ ТРУДА
КРИТЕРИИ И ПОКАЗАТЕЛИ СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКОГО ЭФФЕКТА ОТ РАЗВИТИЯ МИРОВОГО РЫНКА ТУРИСТСКИХ УСЛУГ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/18353
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=15549067
Origin: Известия Уральского государственного университета. Сер. 3, Общественные науки. 2010. N 4 (83)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2010-83-09.pdf111,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.